+38 (044) 501 38 89 +38 (066) 980 49 33
+38 (063) 055 87 39 +38 (098) 108 76 56

Зміни в законодавстві замовляли?

10 Серпня 2022
Зміни в законодавстві замовляли?

Зміни в законодавстві замовляли? Не важливо, вони вже є…

Доброго дня, ми з України! І ми в Україні! Тримаємось, залишаємось, працюємо! Платимо податки, донатимо ЗСУ, волонтеримо…

І всі перебуваємо в ситуації, коли кожну хвилину щось змінюється, ти погано пам’ятаєш, що було вчора і не впевнений, чи нічого не трапиться завтра… Психологи радять повертатись до звичних справ, від звичної філіжанки кави зранку до вирішення великих питань, що складали Ваше життя до війни… І якщо немає можливості повністю повернути довоєнне життя, повертайте його маленькими кроками, але кожний день… І все буде УКРАЇНА!

Сподіваємось, наші новини та огляди, які ми робили більше двох років, робимо зараз і будемо робити після ПЕРЕМОГИ також стали для Вас звичним перебігом подій. І ми знов збираємо до купи вимоги законодавчих та підзаконних актів, відслідковуємо зміни, попереджаємо про терміни…

Тому хто про що, а ми про Постанову КМУ від 26.07.2022р. №836 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо користування надрами» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/836-2022-%D0%BF#Text.

Більшість змін таки радують. Хоча ні, вони не те що радують або роблять роботу легше. Вони скоріше прибирають певні невизначеності, багато чого призводять до логічних та прозорих дій, прибирають люфти в законодавстві. Так що, на здивування, загальне враження таки скоріше позитивне… якщо не враховувати, що змінювати роботу з документами що Держгеонадрам, що надрокористувачам знов доведеться «на вчора»… але то таке, ми вже звикли…

А тепер детально:

Які документи зазнали змін?

  • МЕТОДИКА визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на право користування надрами, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2004 р. № 1374 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1374-2004-%D0%BF#Text..
  • МЕТОДИКА визначення вартості геологічної інформації, отриманої за рахунок коштів державного бюджету, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2008 р. № 1075. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1075-2008-%D0%BF#Text..
  • ПОРЯДОК надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/615-2011-%D0%BF#Text.
  • ПОРЯДОК проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 993 https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-poryadku-provedennya-aukcioniv-z-prodazhu-specialnih-dozvoliv-na-koristuvannya-nadrami-i230920-993

Що саме змінилось?

  1. МЕТОДИКА визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на право користування надрами. Загалом треба сказати, що зміни, внесені Постановою КМУ саме в цей документ не аби як порадували. Чому? Тому що як тільки ми читаємо про зміни, або роз’яснення, або уточнення… відразу починає боліти голова, тому що скоріше всього і так досить заплутане законодавство про надра заплутається ще більше і треба буде сидіти і переводити всі ці зміни на «людську мову», «протаскуючи» всі ці нові норми через низку пов’язаних та не дуже законодавчих та підзаконних актів. Але не в цьому разі…
    1. Зміни в першому пункті чітко визначили, що початкова ціна дозволу для ділянок з затвердженими (апробованими) запасами розраховується за формулою п.5, а для ділянок без затверджених (апробованих) застосовується п.9. начебто дрібниця, якби не одне «але»… Це «але» стосується повністю зміненого п. 9. Для геологів, що готували документи, завжди було «завданням із зірочкою» «інтерпритувати» та, головне, обґрунтувати прогнозовані запаси корисних копалин на ділянці, де не проводилось геологічне вивчення. Десь так приблизно можна було спиратись на дані геологічної зйомки, але частіше всього це було так зване «творче інтерпритування з імовірними запасами». Зараз розрахунок початкової вартості ділянок, де запаси корисних копалин не пораховані та не затвердженні, прив’язаний до площі ділянки, терміну вивчення та виду корисних копалин. Логічно, прозоро та зрозуміло.
    2. Доповнення п.2 законодавчо визначило, що у разі розширення меж ділянки надр, плата за надання дозволу стягується виключно з площі (обсягу товарної продукції) на яку здійснюється таке розширення. Здається це було зрозуміло і так, але раніше це ніде в законодавчих актах не відзначалось. Це також додає чіткого розуміння скільки та за що сплачує надрокористувач. 
    3. Зміни п.3:
  • надали вичерпний перелік джерел та їх пріоритетність для визначення обсягу товарної продукції (корисної копалини, мінеральної сировини), за виключенням підземних вод: протоколи ДКЗ, державний баланс корисних копалин, акти та протоколи експертних оцінок ресурсів Держгеонадра та підприємств, що належать до сфери управління Держгеонадра;
  • визначили порядок та формули розрахунку визначення обсягу товарної продукції для корисних копалин, які обраховуються державним балансом у класифікації, що діяла до 1997 року (таких балансів дуже мало, але вони є);
  • зазначили, що обсяг товарної продукції для ділянок (родовищ) підземних вод викладено в п.7 Методики;
  • виключили з обсягу товарної продукції родовища (ділянки) запаси корисних копалин в охоронних зонах транспортних магістралей, під населеними пунктами, територіями та об’єктами природно-заповідного фонду. Правда не зовсім зрозуміло, що саме таке виключення дає, так як в нових протоколах ці території не включаються в план підрахунку запасів, а там, де підрахунок запасів не виключив запаси на таких зонах, потрібно робити розподіл запасів, щоб виключити саме ту кількість, що знаходиться в охоронних зонах.
    1. Доповнення п.4, що дозволяють «застосовувати ціну одиниці товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) (Цо), яка була опублікована на офіційному веб-сайті Держгеонадр у кварталі, що передував введенню воєнного стану» напевно також були викладені для того, щоб полегшити життя надрокористувачам. Але тут знову з’явилась так звична в законодавстві про надрокористування невизначеність: кому дозволяється, в яких випадках? Мабуть малось на увазі по тих корисних копалинах, по яких не надано даних в поточних даних, опублікованих Держгеонадра, але це лише наше припущення, а трактувати чітко невизначені норми законодавства це справа безперспективна…

 

  1. МЕТОДИКА визначення вартості геологічної інформації, отриманої за рахунок коштів державного бюджету.

Говорити про ті зміни, що внесли в методику визначення вартості геологічної інформації… в методику не внесли зміни, просто змінили методику. Справедливі ці зміни для держави та надрокористувачів, сказати важко. Та мабуть і неможливо, так як порівнювати попередні та теперішні методи підрахунку, це як червоне та глибоке. Але, тут так як і з більшістю змін в МЕТОДИЦІ визначення початкової ціни спеціального дозволу: логічно, прозоро, зрозуміло. Тому, звичайно, на користь.

Геологічна інформація розділена на 3 категорії:

  • Первинна (необроблена) геологічна інформація, що є державною власністю.  Надається на ознайомлення безкоштовно в місцях її зберігання. Цифрова копія може бути виготовлена за власний кошт замовника.
  • Первинна геологічна інформація, що руйнується в процесі проведення обробки (кам’яний матеріал). Компенсація витрат держави визначається відповідно до кількості, виду та розміру зразка та глибини, з якої був отриманий керн.
  • Вторинна (оброблена) геологічна інформація. Компенсація витрат держави проводиться ВИКЛЮЧНО у разі отримання спеціального дозволу на користування надрами. Розмір плати становить 6% ціни продажу спеціального дозволу на аукціоні або розміру збору за надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Ніяких формул, коефіцієнтів, розподілу по видам робіт… Тобто підприємець заздалегідь може порахувати потрібні інвестиції на отримання спеціального дозволу, а це з якого боку не дивись величезний плюс.

 

Наступні 2 документи, що зазнали змін – настільні книги кожного надрокористувача: Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами та Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами.

Спойлер: Змін багато. Є досить суттєві.

Але не турбуйтесь. Все подивимось, розберемо, все що знаємо розкажемо, що не знаємо – розберемось і теж розкажемо. В наступних публікаціях.

Тому чекаємо Вас:

На нашій сторінці у ФБ https://www.facebook.com/ugs.com.ua та сайті http://ugs.ua/, де Ви можете не лише прочитати матеріали, а й надати коментарі або задати будь які питання.

За телефонами  +38 (044) 501 38 89 +38 (066) 980 49 33

                                +38 (063) 055 87 39 +38 (098) 108 76 56                                                     де Вас, як завжди проконсультують з питань надрокористування та екології

А також завжди раді бачити за адресою вул. Борщагівська, 145 . Хоча ні, не завжди)). Бажано в робочий час, а він у нас: з понеділку по п’ятницю з 10-00 до 18-00. Наші фахівці і зараз і після ПЕРЕМОГИ пригостять Вас кавою та дадуть детальну відповідь на будь які питання. Все буде УКРАЇНА! 

  • Війна?
  • Війна…
  • Ми тримаємось?
  • Ні, ми перемагаємо!

 

будь в курсі новин та змін у законодавстві

підпишись та отримуй інформацію першим